Stockholmsinitiativets blogg
Random header image... Refresh for more!

Granskningen av IPCC en ”opera bluffa”

I onsdags höll FN-chefen Ban Ki-Moon och IPCC-chefen R.K. Pachauri presskonferens i FN:s reservpalats i New York. Den ordinarie “skrapan” rensas ju från “mänskligt tillförd asbest” gubevars. Asbest rekommenderade ju nyligen Dr.P. att klimatskeptiker skulle smörja i ansiktet. Svenska Skanska är inblandade i ombyggnaden av FN-skrapan. Media fick inte ställa några frågor. Detta sammanfattades som “Nordkoreanskt!”. Läs mer här.

Man kan då fråga sig varför Ban “Musslan” Ki-Moon eller den självutnämnde “Statsmannen” Dr. Pachauri inte ville svara på frågor från media?

Det enkla svaret är nog att man inte har några bra svar. Sedan ville nog inte Ban Ki-Moon ta risken att Dr.P kom “upp i varv”. Det var ju hans otämjda tunga som kritiserades på UNEP-mötet i Bali för två veckor sedan. Dr. P. är ganska unik med att starta alla publika framträdanden med öppningsfrasen “Excellencies, members of the media, distinguished ladies and gentlemen” i den ordningen.

Att inte säga något är en diplomatisk osed. Jag har mött många sådana figurer inom det Europeiska näringslivet. De sa aldrig något på möten och uppfattades då – framförallt i Norra Europa – som seriösa och intelligenta. Det visade sig längre upp i karriären att en del faktiskt inget hade att säga. Några omplacerades till ofarliga uppdrag i nationella och internationella industriorganisationer med huvuduppdraget att inte få något gjort.

Hur det står till med Ban Ki-Moon i detta sammanhang vet jag inte. Men ärliga pensionerade FN-byråkrater vet ju att FN till skillnad mot näringslivet inte är en meritokrati. Det är inbyggt i systemet. Man gör inte karriär vertikalt för att FN skall få nytta av personens erfarenheter. Karriärsteg får man söka i en evig “nyanställningprocess” där professionella kriteria inte alltid står speciellt högt på skalan. Ibland hjälper det att vara dotter och svärson till Ban Ki-Moon t.ex. läs här.

En halvtimme efter FN:s “pressmöte” höll IAC:s (InterAcademy Council) Co-Chair holländaren Robbert Dijkgraaf en presskonferens med möjlighet till dialog med media. Han underströk att uppdraget gällde framtiden och inte till att döma IPCC för gamla synder. IAC:s press release här.

Nu till de skriftliga “produkterna”. Sammanfattningsvis fick jag intrycket att de var skrivna av “lawyers and liers” vilket är en vanlig försvarstaktik när en organisation eller ett företag blir utsatt för kritik.

Här några konstateranden:

  • IPCC har diskret och skamlöst ompositionerats från att fokusera på AGW med huvudvikt på “A”=Antropogenic till Climate Change rätt och slätt.
  • Man introducerar en ny term “sub-global” utan någon definition. Menar man att vi i framtiden får “sub-global-warming”? Eller är det en segmentering av de som “skall betala” och de som skall “casha in”?
  • Man skall försäkra sig om ”continued scientific credibility”! Det blir ingen lätt uppgift i en organisation som i WGI fritt blandar klimatvetenskap och meteorologi, observationer i verkligheten och modellering för att sedan via WGII och WGIII hamna i humanvetenskapernas interdisciplinära tanketräsk via sociologi, etnologi och i slutändan till det politiska målet för en annan intressegrupp dvs “Global Governance”. IPCC:s mest lästa rapport “Summary for Policymakers” publiceras endast efter politiskt godkännande i Plenum av medlemsländernas diplomater. Inte av vetenskapare.
  • Man nämner inte med ett ord frågan om “jäv” när det gäller Dr. P:s sidointressen. Det finns inget med i direktiven om detta förutom i vaga termer om organisation och management. Ban Ki-Moon har således beslutat att Dr. P. INTE skall utsättas för FN:s egna “conflict-of-interest”-regler eller bättre. Troligen därför att de inte tål en närgången granskning. Dr. P. sade ju vid ett av sina försvarsuppträdanden i frågan att IPCC inte var en FN-organisation utan en “Intergovernemental organization” och därför inte berördes av FN:s regler. Skillnaden tycks vara hårfin. Men advokatyr är ju en speciell kompetens inom FN. Dr.P. har ju en för europeiska och nordamerikanska iakttagare väldigt begränsad idé om vad som menas med jäv. För honom är det när pengar byter ägare. Jäv omfattar oftast “inflytande” och där behöver man bara läsa Dr.P:s uppdragslista före och efter IPCC-ledarskapet och senare efter det delade Nobelpriset till IPCC för att på papper förstå vad “inflytande” består av. Ban Ki-Moon föredrar således ett fortsatt “no comments” i jävsfrågan.

Hur även svenska statliga Vattenfall “snyltat” på sina FN-relationer i klimatfrågan kan ni läsa här och här.

  • IAC:s uppdrag är INTE att uttala sig om vad som föregått eller ingår i AR4. Uppdraget gäller bara “processen” i framtiden dvs med AR5 som publiceras 2013-2014. För att understryka detta avslutas IPCC:s press release med ett uttalande av Dr. Field – professor i biologi – och IPCC Co-Chair som följer: “We expect the recommendations from the IAC’s review to inform how the IPCC prepares its fifth major assessment of global climate change, due to be published in 2013-21014. Meanwhile, the conclusions from the IPCC’s 2007 report remain entirely valid. The climate is changing due to human activity, and the effects are already being felt around the globe. If anything, more recent data indicate that the IPCC’s 2007 assessment underestimated the degree to which human activity is changing our climate.” Det är så en “neutral” utredning banaliseras och politiceras.

Hela IPCC-releasen här.

Vad händer nu fram till den 31 augusti?

Jo på IPCC så hoppas man säkert på att man på klassiskt manér kan avvisa eventuella nya avslöjanden om tidigare IPCC-processer och “fakta” med det enkla argumentet att “frågan är under utredning”. Har vi hört den refrängen förr i politiska sammanhang?

Svaret på detta från kritiska vetenskapare bör vara att intensifiera granskandet och positionera IPCC:s vägran att svara på tilltal med att det är de som då är de verkliga “deniers” i klimatfrågan. Ban Ki-Moon’s spokesperson gav oss ett bra exempel den 3 februari.

Sedan har vi ju ett antal andra “reviews” som pågår i England och USA vilkas resultat inte kan friställas från IPCC.

I tillägg så pågår nu ett kontinuerligt journalistiskt grävande efter “värde” på investerade pengar: klimatforskningsbudgetar, NGO-bidrag, subventionerade gröna energikällor, gröna-jobb-löften, skatter och elräkningar mm. Politiker som skall väljas för en mandatperiod och inte för en klimatperiod får nog sänka sig till att ta del av den krassa verkligheten som den upplevs av väljarna.

Näruppdraget är nu att kritiskt granska IAC:s “ad hoc Independent Evaluation Group (IEG)” så att den är totalt “ren” från jäv av olika slag inklusive nuvarande eller tidigare medlemsskap i gröna organisationer.

På det geopolitiska planet så kanske Ryssland, Mexico, Kanada eller EU(!) och en del andra G-20-länder undrar varför de inte är bland de utvalda akademierna.

Kommentera gärna vidare här på TCS. Ni har redan postat många intressanta inlägg.

PS Färskt från The Telegraphs blogg: ”Climategate: the IPCC’s whitewash ‘review’ is the AGW camp’s biggest mistake yet.

Relaterade inlägg:

  1. USA:s kongress vill inte längre finansiera IPCC
  2. IPCC eller dendrokronologi – varifrån erhålls bäst data om temperaturen?
  3. IPCC och osäkra sannolikheter
  4. IPCC och bristen på neutralitet

81 comments

1 Björn Ola { 12.03.10 at 16:45 }

Jag kan bara säga följande. Titta var Dr  Rajendra Pachauri lämmnar av sina pengar.
Titta också VARFÖR brittisk stålindustri SÄLGER till TATAR stålindustri och stora delar av den brittiska stålindustrin blir flyttad till vilket land?
Titta vilken som har andelar i TATAR stålindusrti?

Titta på var Carbon cap on trade hamnar och hur mycket extra dom tar ut och stoppar i egen ficka.
Vi lever redan i en Värld där den ensamma människa inte kan få sin röst hörd.Om det skall hända nåt måste vi handla nu innan dom stänger dörra före 31 Augusti.

2 Carl { 12.03.10 at 16:48 }

Man blir bara så trött…
 
Kanske Eddy Grants låt ”Gimme Hope Joanna” idag handlar mer om IPCC snarare än Sydafrika. Tänker främst på textraden ”She even knows how to swing opinion in every magazine and journal”.

3 Slabadang! { 12.03.10 at 17:40 }

Mr G!
Lysande som vanligt,vi börjar bli lite bortskämda!
Klimatgalenskapen har plockat fram det absolut sämsta och ruttna som sitt signum.Som politiker skulle jag inse att den uppenbara korruption som ligger i alla led innebär en stor risk att bli förknippad med.När journalister blundar för det uppenbara när det till och dansar polka och samtidigt ringer i klockor framför dem så får vi åter bekräftat att vi lever i ett samhälle som helt tappat allt vad moral rätt och fel heter.

Det finns helt klart ett utrymme för ett nytt parti som tar och städar upp i demokratin.Det finns ett utbrett missnöje mot daqgens etablissemang och att fälla det med stöd av grundläggande demokratiska värderingar är en plattmatch. 
Politisering leder till korruption och undergräver den grundläggande demokratiska tryggheten.Folk är både trötta och samtidigt förvirrade av att allt tillåts glida in i varandra.
Genuscertifiering av fysiken….pust!!!!
Förstår man värdet av de grundläggande demokratiska reglerna så behöver man inte börja med särlagstiftningar och manipulationer.Enkel tydlig realpolitik byggd på fakta istället för konstiga ideologiska långsökta resonemang har en stor publik men ingen teater.
Jag är delar daily Thelegraphs analys.Med denna uppenbara bluffrevision av IPCC så skjuter de det avörande skottet i eget ben.Världen är trots allt inte uteslutande befolkad av rena idioter.

4 Slabadang! { 12.03.10 at 17:41 }

Carl!

Prcis så kan man känna!! Pust!! att man ska behöva slåss för att göra det uppenbara synligt.

5 Fredrik P { 12.03.10 at 17:43 }

Använde de verkligen ordet sub-global? Vadfasen betyder det liksom?

6 Opera buffa « I huvet på en gammal gubbe { 12.03.10 at 17:44 }

[...] detta går att läsa utförligt på bloggen ”the Climate Scam” där Mr G idag på em publicerar en omfattande analys av denna s.k. objektiva granskning. Läs [...]

7 Slabadang! { 12.03.10 at 17:52 }

Jag hoppas att ni alla uppmärksammat att båda herrarna Lord Rees och Dijkgraaf redan var för sig talat om vad resultatet av ”revisionen” kommer att bli!!! De har nog konsulterat Saida!

8 Morgan { 12.03.10 at 17:56 }

Anklagelserna om nepotism är välgrundande vet att det har protesterats inom FN organisationen mot FN chefens agerande. (Finns ju en svenska som är anställd för att bekämpa korruptionen inom FN), behöver kanske inte säga mer.

9 Slabadang! { 12.03.10 at 17:59 }

Morgan!

Det skulle vara intressant att få en intervju med Ahlenius om hur hon ser på läget.Hon är en dam som inte verkar blinka ens om de skjuter skarpt emot henne.En riktig hedersprick!

10 Uffeb { 12.03.10 at 18:07 }

Mr G…
.. tänk så snabbt man kan förlora förtroendet för en ”hemlig” skribent som tycks ha förstått allt…

Jag läste och klippte ut det här lilla citatet från din erfarenhet av affärsvärlden i Europa  Mr G.

”De sa aldrig något på möten och uppfattades då – framförallt i Norra Europa – som seriösa och intelligenta. Det visade sig längre upp i karriären att en del faktiskt inget hade att säga. Några omplacerades till ofarliga uppdrag i nationella och internationella industriorganisationer med huvuduppdraget att inte få något gjort.”

Man kan ana en viss egen besvikelse hos Mr G över ett misslyckande i den karriären

Jag har själv erfarenhet från internationell industri på chefsnivå, och i Europa, men jag känner inte alls igen din beskrivning. Men mina erfarenheter är ju i och för sig från 70- och 80-talet.
Det kanske hände något efter det som undgick mig.
Eller också är det bara en mediatillverkad anka som blir underblåst av alla besvikna pratkvarnar…

11 Björn Ola { 12.03.10 at 18:12 }

Tilläg till och Svar Nr1
Svar 1.. INDIEN

Svar 2 .. Järnvägs ingengör Dr.Rajendra Pachauri

12 Slabadang! { 12.03.10 at 18:33 }

Uffe B!

Så ifrån dina erfarenheter från 70 och 80 talet gör att du numer omplaceradts till ofarliga uppdrag i nationella och internationella industriorganisationer med huvuduppdraget att inte få något gjort.” ?

13 Uffeb { 12.03.10 at 18:40 }

Slabadang #11

Nej inte alls. Och inte höll jag tyst heller.

14 ThomasJ { 12.03.10 at 19:16 }

Morgan #7: Jo, Inga-Britt Ahlenius. Hon var ju upphov till SosseBosseUndergångs beramade papegoja presskonferens. Hon sitter på ett 5-års mandat f.o.m. 2005 o avslutar detta utgången 2010, som högsta rankade internrevisor i FN. Det har varit väldans tyst om/kring henne på sistone och mht. FN:s allehanda tricky/dirty dixande förvånar det knappast om hon ’blivit satt i kylen’. Tror hon var aktivt bakom avslöjandet av Kofi Annans sons manipulationer [för egen vinning] med FN/Iraks ’oil-for-food program. En i alla avseende mycket beundransvärd kvinna.
 
F.ö. stort tack Mr. G för, som vanligt, intressant läs-/lärstoff ! :)

 
Mvh/TJ

15 Claudius { 12.03.10 at 19:22 }

Gerald Warners artikel i Telegraph säger nog allt som behövs. Det handlar i princip om samma gäng som skrubbar varandras ryggar.

IPCC-skutan sjunker.

16 ThomasJ { 12.03.10 at 19:46 }

Tänk.., dröm.. om där funnits en Gerald Warner i svensk MSM… ;)
Dé hade vátt nåt, dé!

Mvh/TJ

17 Björn { 12.03.10 at 19:50 }

Vad begriper Pachauri  och Ban Ki-Moon i klimatfrågan? Ingenting! Det handlar inte om att förstå, utan att använda politiken som en privat välståndsgenerator. AGW-svansen måste också smörjas med världsmedborgarnas skatter.

En granskning av IPCC kommer inte att leda till någonting konkret i vår föreställningsvärld. Det enda som kan leda till en förändring är om den pågående nedkylningen på norra halvklotet fortsätter. En kall sommar med mycket regn och missväxt och ytterligare en kall vinter, kanske måste till för att tvivlet på klimatets överstepräster skall leda till en mer pragmatisk utveckling. Vem kan i ett sådant läge trovärdigt försvara ekonomiskt bistånd till U-länderna med motiv att de översvämmas eller blir överhettade, när norra halvklotet förfryser och behöver alla resurser till energitillskott för överlevnad?

18 Mats Jangdal { 12.03.10 at 19:59 }

Carl Bildt, Fredrik Reinfeldt och Anders Borg, anmäl omedelbart att Sverige stoppar alla utbetalningar till FN, att Sverige går ur FN och att alla anställda via svenska skattemedel med omedelbar verkan kan börja söka nya jobb på egen hand enligt de regler som numera gäller alla andra svenskar!

19 Uffeb { 12.03.10 at 19:59 }

Björn #16

Vad är det för avkylning av norra halvklotet som du avser?

Har du fattat fel och tror att alla siffervärden är manipulerade och helt fel. Eller tror du att vinter på norra halvklotet är ett nytt och tillfälligt fenomen.?

”Det enda som kan leda till en förändring är om den pågående nedkylningen på norra halvklotet fortsätter. En kall sommar med mycket regn och missväxt och ytterligare en kall vinter, kanske måste till för att tvivlet på klimatets överstepräster skall leda till en mer pragmatisk utveckling.”

Eller har du helt egna observationer av vad som händer och sker?

20 Björn Ola { 12.03.10 at 20:02 }

Rättelse på 1
 Det skall var TATA steel och TATA industri

21 Björn Ola { 12.03.10 at 20:05 }

With the heritage of more than hundred years of value creation and nation building, the Tata Steel Group has entered into a new phase of global expansion through long-term partnerships. Tata Steel’s core strengths of endurance, continuous improvement and inclusive growth have consolidated its position among the top ten global steel companies.
http://www.tatasteel.com/corporate/index.asp

22 Skogshuggar-Maggie « Blå borgen { 12.03.10 at 20:31 }

[...] Maggie Thauersköld har tagit fram den stora sågen och använt den på IPCC. Klart läsvärt och jag rekommenderar starkt till åtminstone en [...]

23 Björn { 12.03.10 at 20:48 }

Uffeb [18]; Om man inte tar in andra kunskaper än det som klimatpropagandisterna förser folk med, då stannar man i utvecklingen. Vintern fortsätter fast det är mars, men det betyder väl ingenting för dig? Solen har ett utvecklingsläge som börjar likna Daltons minimum, men det vill väl du inte höra talas om precis som alla andra som blint tror på AGW. För oss andra finns det en annan verklighet som inte bara består av CO2, utan den inkluderar heliosfären och den övriga rymden som oundvikligen påverkar oss. Att påstå att allt hänger på CO2 är en myt som bara den okunniga och fantasilösa människan inbillas att tro.

24 Morgan { 12.03.10 at 20:51 }

Gällande I-B Ahlenius: Råkar personligen känna till  att nepotismen hos FN-chefen har stört henne och det ordentligt, hon tillhör de omutbara, hennes agerande på Balkan räcker för en film, hela FN gänget från högsta hönset var korrupta, de verkligen avskydde hennes närvaro.

25 magnus { 12.03.10 at 20:59 }

Björn

Kan du inte lugna dig med att tjata om solfläcksminimum. Under hela 2010 så har det endast varit 6 solfläckfria dagar. (jämfört med 270 dagar under 2009) Så trenden är bruten.

Hur det blir nästa månad vet ingen.

26 ThomasJ { 12.03.10 at 21:04 }

Mats J. #17: Du har lite ’fel ordning’ i namnlistan. Tänkeförslag är: Per Schlingmann > Fredrik R > Anders B > Carl B > S-O Littorin> Per H > – förutom alla de spindoktorer dessa har [direkt/indirekt] engagerade. Go figure! ;)

 
Mvh/TJ

27 Gunnar Strandell { 12.03.10 at 21:14 }

Uffeb #9
Jag har fått lära mig att medmänniskor överskattar intelligens och klokhet hos den som håller tyst.
Mr G. bekräftar den bilden och pekar på möjlig konsekvens när för  många i en organisation gått samma kurs.

Jag tror att utvecklingen av IPCC ännu inte nått det stadium när den tysta majoriteten inom FN tar ställning för eller emot.

Vi som tänker själva bedömer väl inte information utifrån vårt förtroende för den som lämnar den? 
Och vårt förtroende för upppgiftslämnare bygger väl inte på  om vi gillar informationen eller inte?

28 tty { 12.03.10 at 21:17 }

Uffeb
Om du aldrig har råkat ut för fenomenet med chefer som måste befordras snett upp åt vänster för att hindra dem från att göra mer skada måste din karriär ha ägt rum i en synnerligen exceptionell miljö.

29 Bengt Abelsson { 12.03.10 at 21:36 }

Varför gör man så stort nummer av att IAC och ”fotfolket” ska jobba gratis? Utan ersättning!?
Det som är gratis har inget värde = värdelöst!
Finns inte pengar att hyra in kompetenta krafter?
Luktar illa redan från start.
 
Bengt A

30 Mr. G. { 12.03.10 at 21:47 }

Jag håller med Morgan om att  Inga-Britt Ahlenius representerar den omutliga svenska tjänstemannatraditionen i likhet med Dag Hammarskjöld.
FN har oskadliggjort henne med det ”japanska tricket”. Eget rum, god lön:
http://www.fokus.se/2010/03/de-oskattbara/
minimala och kontinuerligt minskade medarbetarresurser. Hennes program är ambitiöst men hon kan ju inte granska hela FN på egen hand. Synd på en sån bra resurs och representant för Sverige.

31 Björn Ola { 12.03.10 at 21:52 }

Här kommer en komentar från Anders L en trogen AGW-are.
 Hela AGW-rörelsen går ut på att försöka skapa en internationell samverkan för att minimera risken för att vi skapar okontrollerbara störningar i klimatsystemet. Det ligger inget förmätet i att inse att människan på olika sätt utgör en geofysisk och ekologisk kraft att räkna med även på global nivå.

GLOBAL NIVÅ = TA ÖVER MAKTEN I VÄRLDEN.
                                   GLOBAL GOVERNANCE

Makten blir flyttad längre och längre från demokratins räckhåll.
Vanka innan det är försent!

Cap on trade blir implanterat i EU.Därför har TATA steel köpt Redcart steel för i IDNIEN finns det ingen cap on trade.
2300 arbetare blir arbetslösa och stålverket blir flyttat för CO2= 1 grönt jobb kräver 2 normal jobb .
Bara för att Dr  Rajendra Pachauri är jävi.
När skall folk vakna?
http://www.bbc.co.uk/blogs/richardmoss/2010/02/labour_mp_accuses_ministers_of.html

http://www.gazettelive.co.uk/news/teesside-news/2010/02/16/workers-gutted-as-corus-announces-mothballing-plans-84229-25844327/

32 magnus { 12.03.10 at 21:55 }

Bengt

”Det som är gratis har inget värde = värdelöst”

Barn är gratis (i alla fall att införskaffa). Men så luktar dom ju illa också ibland:-)

Inte nåt för dig alltså. Hur gör du med kärleken?

Har du fler bra exempel.

33 Björn { 12.03.10 at 21:59 }

Magnus [23]; Har det ingen betydelse om vi får 20 år med kyla och missväxt? Är det försvarbart med en politik som förleder människor att tro att det blir varmare fast det blir kallare? Statistiskt sett kommer kanske solfläcksantalet vid nästa solfläcksmaximum att vara så lågt som kring 60-70, jämfört med 1957 då medelvärdet under året var 190,2.

Vi har sett konsekvenserna av politikernas aningslöshet inför denna vinter med många problem. Vi är inne fortfarande i en trög solfläcksutveckling som i förlängningen kan betyda ett extremt klimatomslag. Skall vi ignorera de tecken som finns?

34 magnus { 12.03.10 at 22:03 }

Björn

Du har ingen aning om hur nästa solcykel kommer att bli. Du gissar bara. Eller citerar nån som gör det.

35 Carl { 12.03.10 at 22:17 }

Magnus, din kommentar om hur folk har det med kärleken var synnerligen taktlös. Bättring, tack!

36 Björn Ola { 12.03.10 at 22:21 }

rättning # 29 INDIEN.

37 magnus { 12.03.10 at 23:16 }

Carl

Visst lät det förnuftigt när Bengt skrev att saker saknar värde om det inte kan köpas för pengar. Men det var ju skitsnack, eller hur?

Som man ropar får man svar. Bättring tack!

38 Steve { 12.03.10 at 23:35 }

Solfläckscykel 24, NOAA Solar Report:
”Analysis of Solar Active Regions and Activity from 10/2100Z to 11/2100Z  [=Mar 10-11 2100 GMT] : Solar activity was very low.
Solar Activity Forecast: Solar activity is expected to be very low to low”
http://solarcycle24.com/

En prognos (diagram) finns här… [ men ända sedan 2006-2007 har man sagt att nu, nu vänder det !  Nu ökar solaktiviteten!... --  Notera att förra minimum kom 1996, för 14 år sedan.  Fjorton år!  'Normalt' har varit 11 år.]
http://solarscience.msfc.nasa.gov/images/ssn_predict_l.gif

39 Gunnar Strandell { 12.03.10 at 23:50 }

Bengt, Carl och Magnus!
Att betala någon för att inte göra någonting är sämre än att be någon uträtta något utan betalning.
Vi rör oss framåt i små och väl överlagda steg. 
Politikens grundsats, och vi andra kan bara följa med.

40 Hans Björkman { 13.03.10 at 00:03 }

Minns ni Gahlins pärla? ” Det är bättre att vara tyst så folk tror man är en idiot än att öppna munnen och undanröja alla tvivel”.

41 Björn Ola { 13.03.10 at 01:06 }

Visste du att Greenpeace tar emot miljontals dollar från Turner Foundation, Rockefeller Brothers Trust och andra så kallade ”filantropen organisationer?

Läs här >>>>> http://truthrss.com/2010/03/12/greenpeace-controlled-opposition/

42 Bertel { 13.03.10 at 01:09 }

En fråga till er alla som har bakgrunskunskaper om klimatförändringar.
Om vi ser tillbaka till de senaste fyra istider med värmeperioder emellan,med vilken hastighet har förändringarna ägt rum och bör vi här i norden förbereda oss för detta(innan det blir helt obeboeligt till slut) eller går förändringstakten  såpass sakta att vi inte behöver ha framförhållning.
Jag vill inte veta om någon ev antropogen inverkan utan helt enkelt,vad vet vi om hastigheten i klimatförändringstakten bakåt i tiden. 
Tacksam för svar eller länkar samt tankar om detta.

43 Bertel { 13.03.10 at 01:12 }

#42
Förtrydligande.
Med obeboeligt till slut,menar jag nästa istid.

44 Björn Ola { 13.03.10 at 01:24 }

The Global Elite: Vilka är de?

45 Björn Ola { 13.03.10 at 01:25 }
46 Björn Ola { 13.03.10 at 02:49 }

Gissa vilka som skulle ha hand om Cap and trade market!!!

http://www.infowars.com/us-carbon-traders-fear-pink-slips/

47 Slabadang! { 13.03.10 at 02:56 }

Det här är ett ”MÅSTE TITTA PÅ”

En halvtimmes öppen intellektuellt hederlig debatt.
Lindzen sågar sakta metodiskt och tydligt alla tankevurporna hos IPCC med början på temperaturberäkningarna hela vägen fram till prognoser om framtida klimat.Den andre AGW lojale proffessorn han debatterar med är ovanligt ärlig.De bara snuddar vid politiken men håller sig annars strikt till de rent vetenskapliga osäkerheterna.Var på tårna när ni lyssnar av Linzen han säger saker som är rena giljotineringen av AGW hyparna.Lägg särskilt märke till vad han säger om ”acidifieringen av haven” Hahahhahah!

http://www.tvo.org/TVO/WebObjects/TVO.woa?videoid?71356252001

48 Bertel { 13.03.10 at 04:37 }

Slabadang #47
Nästa gång får du ge en tidsaspekt på inslaget(den var VÄLDIGT bra) innan du indirekt fördärvar nattsömnen på ”hederligt” folk:) 

49 Slabadang! { 13.03.10 at 06:52 }

Gomorron Björn Ola och Bertel!

Jag är uppe och gör choklad och ostmackor.Vi ska ut och se till att växterna får lite mat (CO2) när vi bränner iväg med snöskoter och skidor.Det blev sent igår (idag) men man får väl ta en siesta som kompensation efter basun senare.

Björn Ola ang#46# så stämmer yttrycket att ibland finns ingen bättre glädje än skadeglädjen.Hoppas Al Gore sitter med stora feta lån till sina investeringar i Ken Leys skapelse och vi får hoppas att det går lika bra för cap/trade kapitalisterna som det gick för Enron.
Ut i solen idag gubbar och gummor våren är här solen lyser.Det är härlig ”uppvärmning” på G.Ha en härlig vårvinterdag allihop!

50 Lars C { 13.03.10 at 07:33 }

OT
Solen är inte solklar. Kanske ni sett denna?
 
http://science.nasa.gov/headlines/y2010/12mar_conveyorbelt.htm?list1317154

51 Inge { 13.03.10 at 08:09 }

Slabadangs ”måste titta på” var verkligen bra! Lugn och balanserad diskussion, tack för det.

52 Christopher E { 13.03.10 at 09:01 }

Slabadang #47,
 
Tack för den länken. En härlig timma (!) att inleda en solig marslördag med. Ett lugnt och sansat meningsutbyte på hög intellektuell nivå från alla inblandade, inklusive programledaren.
 
Sätter klimatdebatten i precis rätt proportioner. Så fjärran från alarmism man kan komma. Detta klipp kunde gott någon moderator lyfta upp som ett eget inlägg, då alla borde se det.

53 Björn { 13.03.10 at 09:06 }

Att det finns ett samband mellan solaktiviteten och nuvarande långa vinter är odiskutabelt. Om politikerna inser att de måste vidta åtgärder för en nästan lika kall vinter eller kanske en ändå kallare vinter, då kommer automatiskt omvärderingen av klimatforskarnas tro på AGW. Den logiskt och pragmatiskt tänkande individen kan ju inte tro på ett varmare klimat och samtidigt rusta för ett kallare.

54 Lejeune { 13.03.10 at 09:29 }

#47
Håller helt med föregående talare, missa inte inslaget, ett väldigt trevligt, lågmält och nyanserat meningsutbyte mellan två kunniga forskare. En väl använd timma!

55 Adolf Goreing { 13.03.10 at 09:44 }

#47 jag tittade på den med morgonkaffet. Mycket bra och typiskt för hur (AGW-)klimatforskare beter sig när det finns genomskådande kunskap i rummet. Frågan är varför de inte kan upprätthålla denna balanserade syn när man ska ”översätta” till politiker? Dvs säga som det är: VI VET INTE.

56 ThomasJ { 13.03.10 at 10:11 }

Det tycks bli flera akter i ‘opera bluffa’…:

http://www.regeringen.se/sb/d/12858/a/141548

Mvh/TJ

57 ThomasJ { 13.03.10 at 10:12 }

Tack Slabadang för utmärkt bra länk!
Lindzen är i sanning en klippa. :)

Mvh/TJ

58 magnus { 13.03.10 at 10:16 }

Björn 53

”Att det finns ett samband mellan solaktiviteten och nuvarande långa vinter är odiskutabelt”

Den förklaringen jag hört till den kalla vintern är en extrem nordatlantisk oscillation (NAO). Så visst kan man diskutera solaktivitetens roll.

Jag tror också att solaktiviteten är en del av förklaringen, men ”odiskutabelt”- knappast. Hur ligger det till med skepticismen egentligen :-)

59 Christer Löfström { 13.03.10 at 10:22 }

maggie: Jag ändrar mig. Det känns inte bra att Mr G är anonym. Om Mr G vill ha en seriös debatt kring mög i politiska organisationer, offentlig förvaltning och näringslivsorganisationer så är det dags att stiga fram.
Det är valår i år, och behovet av modiga män och kvinnor i debatten är stort.

60 maggie { 13.03.10 at 10:34 }

Christer L: Det är inte jag som bestämmer vad gäller Mr G:s anonymitet.

61 Adolf Goreing { 13.03.10 at 10:36 }

Lite OT och någon kanske har läst det men det är värt att lyfta fram igen och igen. I denna länk går man igenom klimatfaktorer som i peer-review artiklar har fått en revision. Det är intressanta är att i denna sammanställning blir det inte mycket kvar för CO2 (och GHG) att stoltsera med. Referenslistan är särskilt värdefull för de av oss som samlar på artiklar som var för sig inte är uttalat ”anti-AGW” men vars resultat leder till att AGW-hotet känns alltmer avlägset.

http://www.worldclimatereport.com/index.php/2010/03/02/most-of-the-observed-warming-since-the-mid-20th-century-likely-not-from-human-ghg-emissions/#more-413

0.7 C total ökning blir 0.2 C!!!!

Mitt påstående står fast: för varje alarmistiskt påstående går det att hitta en peer-review artikel som säger något annat.

62 Tomas { 13.03.10 at 10:51 }

Ser ut som lite ”ny vinkling” för att sälja agendan är på G,
 
Carbon emissions creating acidic oceans not seen since dinosaurs Environment guardian.co.uk
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/mar/10/carbon-emissions-oceans-copenhagen

Samt någon av er som bloggar borde kika på detta pdf dokument noga,
This study, done in 2004 at the Tyndall Centre for Climate Change Research, home of the IPCC, models the beliefs of individuals with respect to AGW when framed as ”global warming” vs. when framed as ”climate change”.
What’s damning about it is that they are simulating belief in AGW vs. several different input scenarios, only 1/3 of which are warming scenarios.
In other words, this study was done to see how to convince the public that AGW is real, even if it isn’t.

http://www.tyndall.ac.uk/sites/default/files/wp58.pdf

63 Björn { 13.03.10 at 11:16 }

Christer Löfström [59]; Anonymiteten förtar ju inte argumenten. Bra argument från en anonym kan skapa osäkerhet hos motståndaren. Mr. G är väl ingen dålig förebild för oss andra?

64 Björn { 13.03.10 at 11:30 }

Adolf Goreing  [61]; Intressant vinkling på problemet. För varje tes som alarmisterna lägger fram finns det en antites. Så orimlig som AGW-hypotesen är, är det nog på det sättet.

65 Björn Ola { 13.03.10 at 11:40 }

ThomasJ { den 13 mars, 2010 kl 10:11 } 56

Bra Tomas!

Återigen ÖVERDRIVER Andreas Carlgrean EU,s ekonomi vi har ju en stor kris inom EU.Det är flera länder som är på ruinens rand ,där revelution är väldigt nära Grekland..Spanien … Islands ekonomi.

U-ländernas snabbast växande ekonomier behöver också ta på sig åtaganden.
Säger han.
                                 Global Governence!

Är det ingen som kan se och genomskåda det här att det är återigen ett försök att bromsa Afrikas progreserande industriländer.

Man ger med en hand och tar tillbaka med den andra.

66 Inge { 13.03.10 at 12:07 }

Magnus 58#
För en gångs skull håller jag med dig. Att vi har en kall vinter nästan runt nordkalotten verkar ju inte hindra den globala temperaturen att vara högre än normalt och det lär väl bero på en pågående El Ninjo. När den är slut om ett halvår eller så får vi se om det blir en allmän nedkylning som teorin om solaktiviteten säger. Jag tror det men den verkar lite fördröjd.

67 tty { 13.03.10 at 14:18 }

Bertel #42
 
Omslagen kan vara mycket abrupta, men vi vet inte om de alltid är det. Det är svårt att urskilja förlopp i detalj annat än vid slutet av den sista istiden. Då vet vi att uppvärmingen i början av Bölling-interstadialen (MWP-1A) och nedkylningen och uppvärmingen i början och slutet av yngre Dryas skedde på mindre än 10o år, kanske mindre än 50.
I slutet av den förra mellanistiden var det en kall och torr period om ca 470 år (LEAP, Late Eemian Arid Period) som också tycks ha börjat abrupt och var kraftig nog att orsaka omfattande skogsdöd i mellaneuropa.
Längre tillbaka är det svårt att urskilja så snabba förlopp, så vi vet inte säkert.
Det har för övrigt varit två korta och abrupta kalla intervall under den nuvarande mellanistiden, för 8200 och 9600 år sedan då temperaturerna steg/sjönk flera grader på några årtionden.
Ett riktigt stort vulkanutbrott eller asteroidnedslag kan förändra klimatet till istidsnivå bokstavligen över en natt, men en sådan förändring varar bara några få år (i och för sig skulle det troligen räcka att döda minst 90% av mänskligheten).
Sådana klimatkatastrofer vet vi med säkerhet inträffar då och då (i motsats till AGW), men konstigt nog bryr sig ingen.

68 Bertel { 13.03.10 at 15:37 }

tty 67
Tack för info ang tidsförloppen.
Jag håller med om att större vulkanutbrott(inte supervulkaner,fast såna utbrott kommer också) är en reijäl hot trots kortvarig inverkan (2-3 år) med kraftig nedkylning  av  klimatet.
Visst blev det missväxt i par år i hela världen?/ europa 1815-17  pga stor vulkanutbrott i Indonesien(Tamporavulkanen)
När det gäller supervulkaner som Toba i Indonesien eller Yellowstone vill jag inte ens tänka på vilka konsekvenser det skulle bli fast det är en sannolik senario i framtiden. Stör nattsömnen:)

69 Bertel { 13.03.10 at 15:56 }

Slabadang #47

Det var den bästa sakliga debatten jag har sett(trots sena timmen) sedan jag blev intresserad av ta reda på själv vad som är sant/rimligt eller inte i klimatfrågorna.
Det blev promenad med frun till slut i solskenet utan koldioxidbelastning utöver utandningsluften(ingen skatt på den än):) och bastu därefter.
Ps Hörde duvhöken för första gången i år Ds.

70 Ingvar Engelbrecht { 13.03.10 at 16:25 }

Jag har nästan läst  färdigt ”State of fear” av Michael Crichton. Den är skriven 2004 och är en thriller vars grundtema är förfalskandet av data för att ”bevisa” AGW och propagandametoderna. Jag är mycket imponerad av den stora kunskap som författaren besatt redan 2003 (då ju det mesta faktainsamlandet måste ha skett). Boken är en enastående blandning av fakta understödda av korrekta referenser som visar på falsarier och en rafflande thriller.  Det är en bestseller så den finns säkert också på svenska. Jag rekommenderar alla att läsa den. Att det fanns en person som var så insatt i alla fel och skrev en thriller om det 2003  (boken om ut 2004)  hade jag ingen aning om. Storyn är också både spännande och rolig.
Rekommenderas varmt! Nåt pris borde han få!

71 Björn Ola { 13.03.10 at 17:11 }

OT
På tal om böcker.

Jag har nyligen läst boken ”A Peoples´Tragedy” av Orlando Figes. Särskilt minns jag beskrivningen av den stora hungersnöden 1891-92, då folk dog som flugor. Man hade upplevt extremt kalla vintrar utan snö och heta torra somrar. Enligt marxisterna var hungersnöden ett resultat av de rikas utsugning av de fattiga. Idag skulle man ha skyllt på växthuseffekten. Politiken hade visserligen sitt finger med i spelet i den här hungersnöden, men inte så som marxisterna förklarade det. Alexander II hade visserligen avskaffat livegenskapen på 1860-talet, men bönderna fick äga bara en eller två hektar och det levde man inte på. Dessutom minskade storgodsens produktivitet då man inte hade livegna bönder.

72 ThomasJ { 13.03.10 at 17:25 }

Ingvar E. #70: Tvärr avled MC 2008, men detta fenomenalt mångfacetterade genis efterlevande upprätthåller en hemsida, där det finns en hel del av intresse. Länk:
http://www.michaelcrichton.net/aboutmichaelcrichton-inmemoriam.html

Under ‘speech’ finns en titel ‘Aliens Cause Global Warming’, vilken jag rekommenderar varmt att läsa.

Mvh/TJ

73 Lena Krantz { 13.03.10 at 18:07 }

72 ThomasJ
Tack för länken, jag läser för fullt. Vilken fantastisk människa….för jävligt att han fick cancer och dog i förtid!

74 ThomasJ { 13.03.10 at 18:57 }

Lena #73: Visst var han ett veritabelt geni! Bra att hans verk får/kan leva kvar då ‘ngn’ slet honom från livet alldeles i onödan, anser jag. R.I.P. !

Mvh/TJ

75 Rosenhane { 13.03.10 at 20:01 }

#74
Tack Thomas för länken till MC, som du säger, ett veritabelt geni;
det bästa jag läst på år och dag. Slutklämmen där han exemplifierar med T Roosewelt:s möjligheter att göra en hundraårsprognos på framtiden är en klassiker;  den borde sättas under näsan på Fredrik Reinfeldt och di andra.
 
 

76 Christer B { 13.03.10 at 23:11 }
77 Ingvar Engelbrecht { 14.03.10 at 09:17 }

Christer B #70
Du missar fullständigt poängen. En recension från 2004 som diskuterar vetenskapliga teknikaliteter när inte intressant i dagens perspektiv. Intressant är däremot den analys av politiskt styrd vetenskap som han gör  http://www.michaelcrichton.net/speech-alienscauseglobalwarming.html

78 ThomasJ { 14.03.10 at 10:17 }

Bob Carter skriver om Lysenkoism and James Hansen här:
http://www.quadrant.org.au/blogs/doomed-planet/2010/03/hansenist-climate-alarmism

Oxo mkt läsvärd.

Mvh/TJ

79 Ingvar Engelbrecht { 14.03.10 at 13:49 }

ThomasJ #78
Tack för den!!

80 AOH { 15.03.10 at 16:43 }

O T

Våra vänner i Norge ser minsann till att 80 vetenskaps-män och kvinnor har något att göra det närmaste åren. Fängslande är även videon därtill.

http://www.klif.no/no/Aktuelt/Nyheter/2010/Mars-2010/Norge-nominerer-80-forskere-til-FNs-klimapanel/
 
Norge nominerer 80 forskere til FNs klimapanel

Vi har nominert 80 gode kandidaterfra ulike fagområder og forskermiljøer i Norge.

81 Lars W { 15.03.10 at 18:25 }

Imponerande att Norge kan ställa upp med så många experter. Hur många ställer Sverige upp med månne?